STENA GOTHICA – weteranka Stena Line

2018-02-16 | Na promie | Brak komentarzy

W miesiącach zimowych kilka naszych statków wpływa do suchych doku w celu corocznej inspekcji i renowacji. Jednym z nich jest Stena Danica. Podczas gdy Danica jest rozpieszczana w stoczni, Stena Gothica, wraz ze Stena Jutlandica i M / V Gute, podtrzymują ruch na jej trasie,  Frederikshavn-Gothenburg. Kimże jest Dama Stena Gothica? Nasi eksperci od historii, Rickard Sahlsten i Anders Bergenk, dzielą się z nami przepastną przeszłością Steny Gothiki.

Stena Gothica została zbudowana w  1982 roku w stoczni we Włoszech. Grecki właściciel nadał jej imię Lucky Rider i miała służyć jako jeden z wczesnych promów ropax. Promy towarowe w tym czasie często tylko pomieściły 36 pasażerów, ale Lucky Rider miał pojemność  1350 metrów (około 80 ciężarówek) i 80 pasażerów. Ta duża pojemność sprawiła, że ​​ten prom i jej siostrzany statek były bardzo poszukiwane na rynku czarterowym.

W swoim pierwszym roku Lucky Rider został zarejestrowany w Szwecji. Rederi AB Nordö wprowadziła ją w ruch na nowej trasie Malmö-Travemünde, wraz z Svealandem z Malmö, statkiem, który w końcu będzie miał długą i udaną karierę w Stena Line jako Stena Seatrader. Z czasem biznes greckiego właściciela zawalił się, a Lucky Rider został kupiony przez Stenę.

Po bardzo potrzebnej reorganizacji została nazwana Stena Driver i zaczęła działać na trasie Göteborg – Travemünde. Jednak w następnym roku została sprzedana brytyjskiemu Sealink i została nazwana Seafreight Highway między Dover i Dunkierką a Dover i Brugią. Po kilku latach została sprzedana bułgarskiemu przedsiębiorstwu żeglugowemu, gdzie utrzymywała anonimowość na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym. Następnie w 1990 roku została kupiona przez Szwedów i została nazwana Nordic Hunter.

NORDIC HUNTER w 1990 roku

W 1991 r. Duński DSB przejął i odremontował Ask, jak nazywano statek, i wykorzystał ją jako prom pasażerski. Miała teraz salony pasażerskie dla 548 pasażerów i duże boczne drzwi na dziobie. Poprzednio wszystkie operacje załadunku i rozładunku odbywały się za pośrednictwem rufy. Następnie kontynuowała w duńskim ruchu krajowym między Aarhus i Kalundborg. W 1993 r. Ask otrzymał bardzo potrzebny lifting w postaci nowych maszyn.

W 1999 r. Ask rozpoczął działanie na Bałtyku. Prom płynął z duńskich, niemieckich i szwedzkich portów do miast Lipawa i Ventspils. Dwa lata później statek został przedłużony o około 20 metrów. W 2002 roku Ask wrócił do Nordö na trasie Malmö-Travemünde. W następnym roku Stena Line wykorzystała ją dla spółki zależnej Scandlines na trasie Trelleborg – Travemünde. Potem pływała przez wiele lat w ruchu ze Szwecji i Niemiec do portów bałtyckich.

W 2015 roku, gdy weteranka Stena Scanrail na trasie Göteborg – Frederikshavn miała dożyć szczęśliwego żywota po 25 797 podróżach w ruchu Stena Line, firma szukała odpowiedniego zamiennika. Wybrali Ask, weterana Steny, który otrzymał szwedzką flagę i nową nazwę Stena Gothica. Została przedstawiona jako prom towarowy na trasie Göteborg – Frederikshavn. Ten elastyczny statek został od tego czasu wykorzystany na innych trasach Stena Line, ale za jej “dom” uważa się za Göteborg.

Dorota Jaguścik

Nie ma co ukrywać, jestem trochę zakręcona na punkcie Internetu. Uwielbiam nowe technologie i kiedy już uważam, że czegoś się nauczyłam, to zaraz wychodzi "poprawka do poprawki". W Stena Line wspieram działania w Social Media i codziennie staramy się być bliżej naszych klientów. Na blogu będę dzieliła się z Wami naprawdę przeróżnymi tematami, więc - bądźcie czujni. Macie pytania? Piszcie w komentarzach! :)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany