5 Prawd o Kobietach w Przemyśle Morskim na Dzień Kobiet

Skandynawia | 2 komentarzy

Międzynarodowy dzień kobiet świętujemy już od ponad 100 lat, ale niestety raport Światowego Forum Ekonomicznego wskazuje na dużą dysproporcję pomiędzy płciami. Z tej właśnie okazji przeprowadziliśmy wywiad z Leną Göthberg, liderką morskiej myśli kobiecej, podcasterką i konsultantką, której pasją jest szerzenie myśli i świadomości o kobietach w branży morskiej. Oto cała rozmowa z Leną o kluczowej roli kobiet (a zwłaszcza tych młodych) w przyszłości branży morskiej.

  1. KOBIETY SĄ KLUCZOWE DLA SILNEGO ROZWOJU PRZYSZŁOŚCI MARYNISTYCZNEJ

Różnorodność jest ważna nie tylko ze względu na sam jej fakt, ale dlatego, że oferuje umiejętności, które napędzają rozwój branży. Pływanie nie jest inne. Jako branża staje się coraz bardziej złożona i bardziej zależna od automatyzacji i sztucznej inteligencji. Aby być efektywnym pracownikiem w transporcie, nie potrzebujesz silnego zaplecza – potrzebujesz silnego umysłu.

Jak Lena to opisuje:

“Ponieważ jestem bardzo zainteresowana paradygmatem, w którym obecnie jesteśmy, z nowymi osiągnięciami technicznymi i szybką digitalizacją. Zwykle spotykam ludzi zainteresowanych tą samą rzeczą i dla mnie oczywiste jest, że młode kobiety przynoszą nową wiedzę, której potrzebujemy, aby stać się gotowymi i konkurencyjnymi w przyszłości, która niesie ze sobą drukowanie 3D, zdalnie sterowane zarządzanie statkiem, itd.”

“Branża nie doszła jeszcze do siebie po kryzysie finansowym w 2008 roku, więc wciąż jesteśmy w fazie przetrwania. Jest to jednak czas, w którym firmy szukają alternatywnych sposobów pracy, pod wpływem digitalizacji i czasu innowacji, w których obecnie się znajdujemy. Myślę, że największym wyzwaniem jest to, że w branży transportowej jest za mało kobiet .”

  1. PRZEMYSŁ MORSKI POTRZEBUJE PRZEBRANŻOWIENIA, ABY NAPRAWIĆ SWÓJ PROBLEM Z REKRUTACJĄ

Branża transportowa jest wstrzymywana przez uprzedzenia co do rodzaju osób, które w niej pracują i jak jest zarządzana. Te uprzedzenia to często: mężczyzna, starszy, nienowoczesny, analogowy. Aby rekrutować odpowiednich ludzi: różnorodnych, ​​młodych, łatwo adaptujących się, cyfrowych.

“Tak samo jest w każdej branży – branża żeglugowa konkuruje ze wszystkimi innymi branżami, aby znaleźć najbardziej utalentowanych i błyskotliwych młodych ludzi, mężczyzn i kobiety, ale nie jestem pewna, czy my jako branża zdawaliśmy sobie z tego sprawę wcześniej. Nadszedł czas, aby branża żeglugowa zbudowała markę ekscytującej branży z wieloma fajnymi miejscami pracy, by przyciągać tych młodych ludzi, a następnie zapewnić im otwarte i wymagające środowisko pracy, w którym mogą się rozwijać. ”

W tym celu Lena stworzyła podcast o nazwie Podcast: Głosy z branży morskiej. Lena prowadzi podcasty od 2,5 roku, które odsłuchano 120 000 razy w 166 krajach.

“Chciałąm, aby więcej osób dowiedziało się o tej branży, która zatrudnia tak wielu specjalistów i wie tak dużo i robi tak wiele dla całego świata, ale prawie wcale nie zyskuje uznania. Chciałam, aby młodzi ludzie znaleźli podcast, gdy szukają ciekawych podcastów i pomyślą: “Hej, to ciekawe, nie miałem pojęcia, że ​​istnieje coś takiego jak przemysł morski”.

  1. LICZBA KOBIET W ŻEGLUDZE I ICH WPŁYW NA NIĄ WCIĄŻ ROŚNIE

Lena jest w branży od dłuższego czasu, od bycia jedną z garstki kobiet do momentu, kiedy widzi, że branża zaczyna równoważyć swoją skalę płci.

“Widzę, że teraz kobiety są bardziej widoczne niż wtedy, gdy zacząłem w tej branży jakieś 25 lat temu. W tym czasie jedynymi kobietami w pobliżu były te, które odziedziczył firmy w tej branży, co oznaczało, że nie miałam prawdziwych kobiecych wzorców. Właśnie wtedy, gdy nagle większość rodzinnych firm żeglugowych w Donsö była dowodzona przez pierwsze pokolenie, same córki, kiedy na własne oczy mogłam zobaczyć w akcji kobiety-armatorów. ” [Donsö to wyspa na archipelagu w Göteborgu z długą i istotną historia dla szwedzkiej żeglugi. I tu urodził się założyciel Stena Line, Sten A. Olsson]

“Powiedziałabym, że WISTA International [skrót od Women’s International Shipping & Trading Association], z ponad 3000 członkami w 40 krajach, to zbiór kobiet w przemyśle okrętowym, który nigdy nie przestaje mnie zaskakiwać. Jestem członkiem WISTA Sweden od 2000 roku i zawsze mówię, że WISTA to miejsce, w którym dowiaduję się najwięcej o żegludze. To coś o kobietach – jesteśmy lepsze w budowaniu sieci i dzieleniu się wiedzą. ”

Jeśli chodzi o czołowe ruchy kobiet i persony w branży, rosną one w liczbach i globalnym zasięgu. Jednym z głównych przykładów, o których wspomina Lena, jest Despina Panayiotou Theodosiou, dyrektor generalny Tototheo Maritime na Cyprze. Została uznana za jedną z najbardziej wpływowych osób w branży morskiej i określiła temat swojej prezydencji mianem “Kobiet, które poruszają świat”.

  1. NIE MUSISZ BYĆ MARYNARZEM, ABY BYĆ W ŻEGLUDZE

Wiele powszechnie znanych przeszkód w wejściu do branży żeglugowej w rzeczywistości nie ma zastosowania. Głównie: nie potrzebujesz doświadczenia na pokładzie. Ważni kandydaci do ważnych ról firm spedycyjnych mogą pochodzić z różnych środowisk edukacyjnych (i geograficznych). “Rekrutacja stała się bardziej podobna w innych branżach, nie trzeba być ze środowiska morskiego, aby mieć karierę w tej branży. Wśród marynarzy kobiety stanowią aktualnie tylko 2%, niemniej jednak nie powinno to nikogo zrażać, bo liczby są po to, aby je ulepszać. ”

  1. POTRZEBUJEMY BALANSU: KOBIETY MUSZĄ CHCIEĆ, ABY MĘŻCZYŹNI ZROBILI IM MIEJSCE

Lena doskonale to ujęła: “Ktoś mi powiedział, że problem polega na tym, że mężczyźni zatrudniają mężczyzn, a kobiety zatrudniają kobiety. Dlatego tak mało jest kobiet w tej branży, bo mało jest kobiet na wysokich stanowiskach, dlatego też droga do zróżnicowanego środowiska pracy jest bardzo długa.” “Myślę, że mężczyźni powinni zaprosić więcej kobiet do rozmów, w salach posiedzeń, w zespołach zarządzających i ogólnie. Należy zmniejszać podział na płcie i nie rozdzielać, że coś jest tylko dla kobiet lub tylko dla mężczyzna. Mamy 2018 rok i argument, że nie mogliśmy znaleźć kobie jest niewystarczający. Te kobiety trzeba zachęcić, być może wiele z nim w ogóle nie wie, że to jest ich ścieżką zawodową. Dla kobiet nadszedł czas, aby powiedziały: „tak”, na zaproszenie do nowych wyzwań, nawet do tej najbardziej zmaskulinizowanej branży. Przed nami, wraz z innymi profesjonalistami morskimi, ekscytująca podróż. “Wielkie podziękowania dla Leny nie tylko za mądrość, którą podzieliła się tutaj z nami, ale także za wszystkie wysiłki związane z tym, by przemysł morski był przyjaznym, otwartym i innowacyjnym sektorem.

Z tego miejsca, chciałabym wszystkim wspaniałym kobietom życzyć wszystkiego najpiękniejszego na ten wyjątkowy dzień w roku. Oby każda z Was pomyślała dzisiaj: „Dam radę i umiem to zrobić!”.

Oryginał możecie znaleźć tu: link.


  • Andrzej says:

    Bardzo zaciekawiło mnie to, że doświadczenie nie pokładzie nie jest konieczne. To chyba jeden z często powtarzanych mitów.