Linia Göteborg – Kilonia obchodzi 50 urodziny!

Skandynawia | Brak komentarzy

Trasa Göteborg – Kilonia, która właśnie świętuje swoje 50 urodziny ma ogromne znaczenie dla historii firmy Stena Line. Od 1967 r. ten szlak morski znacząco wpłynął na turystkę  oraz handel pomiędzy tymi dwoma krajami. Stena Line przeniosła się do swojej obecnej siedziby w Göteborgu w 1982 roku. Od tego czasu minęło ponad 20 milionów pasażerów, prawie 3 miliony samochodów i około 1,3 miliona samochodów ciężarowych 🙂

Wszystko zaczęło się na konferencji prasowej w listopadzie 1964 r., kiedy ogłoszono, że firma Stena A. Olssona zamierza obsługiwać połączenie  promowe między Göteborgiem i Kilonią. I tak właśnie zaczęła się tworzyć historia.

Od 1963 roku Stena obsługiwała promy w Kilonii  z pomocą duńskiej firmy KL – linjen A/S. Dzięki temu nawiązała dobre stosunki z liderami miasta, a szczególnie miejscowym politykiem Rolfem Rengerem. Na początku roku 1964 grupa zaczęła sprawdzać możliwość świadczenia usług promowych między Göteborgiem a Kilonią.

Wykonano projekty promów samochodowych o pojemności 1.300 pasażerów i 200 samochodów lub 15 ciężarówek. Moc silnika 16.700 km dałaby prędkość 23,5 węzła i okazję do dwóch rejsów dziennie. Projektem zajęła się znana firma Knud E. Hansen z Kopenhagii, która lubiła nadawać promom oryginalny wygląd.

Stena Germanica to nowoczesny i piękny, ale dość kosztowny prom. Projekt zakładał sporo miejsca na dość małej powierzchni. Wnętrze zaprojektowane przez Roberta Tillberga dla 1300 pasażerów było bardzo wysokiej klasy.

Teraz z perspektywy czasu można stwierdzić, że dla tej nowej trasy było wiele wyjątkowo korzystnych warunków. Niemcy zachodnie odradzały się po zniszczeniach w czasie II Wojny Światowej i osiągały duży postęp gospodarczy. Szwedzka gospodarka kwitła. Ruch w kierunku wolnego handlu w Europie wzrastał , a dwie strefy wolnego handlu EWG i EFTA współpracowały ze sobą. Spotęgowała się również wymiana handlowa między krajami, powodując gwałtowny wzrost ruchu samochodowego. Poza tym samo miasto Kilonia było nowym, ekscytującym miejscem podróży dla pasażerów ze szwedzkiego Göteborga.
A reszta to już historia!

“Kamienie milowe” w rozwoju linii Göteborg – Kilonia:

1967 Inauguracja trasy niemieckiej z portu w Göteborgu, Skandiahamnen do Kilonii

1972 W sezonie letnim w czasie igrzysk olimpijskich w Monachium na trasie pojawiają się statki wycieczkowe Stena Atlantica i Stena Olympica

1973 Dwa duże nowe promy zaczynają pływać na trasie Kilonia – Göteborg: Stena Scandinavica i Stena Olympica

1982 Terminal w Göteborgu zostaje przeniesiony w miejsce dzisiejszej lokalizacji , czyli na terminal Majnabbe.

1987 Po sześciu latach czekania, z powodów strajków Solidarności w stoczniach w Gdańsku i Gdyni, nowa Stena Germanica trafia na linię

1999 Znika Tax Free i cała firma zostaje przebudowana

2010 Na trasę trafia nowa Stena Germanica

2011 Na trasę trafia nowa Stena Scandinavica

2015 Wdrożono “projekt metanol” na Stena Germanice

2017 Linia Göteborg – Kilonia obchodzi 50-lecie swojego istnienia