Przepisy drogowe w Szwecji dla motocyklistów

2018-03-01 | Skandynawia | 8 komentarzy

Jak już z pewnością wiecie (bo przecież śledzicie nas na Facebooku i Twitterze;)) już niedługo ruszamy z Motocyklowym Potopem i wysyłamy mnóstwo fanatyków dwóch kółek (tych szybszych) do Szwecji na niezapomnianą przygodę. Dlatego też wraz z naszymi przewodnikami – prawdziwą skarbnicą wiedzy – stworzyliśmy krótkie podsumowanie najważniejszych przepisów drogowych, które dotyczą jednośladów. Zasadniczo, nie różnią się one zbytnio od polskich przepisów, zresztą, zobaczcie sami:

  • Motocykle muszą być zarejestrowane w kraju pochodzenia, tablica rejestracyjna musi być zamontowana z tyłu pojazdu.
  • Pojazd musi mieć ważne ubezpieczenie OC oraz ważne badania techniczne.
  • Kierowca musi mieć prawo jazdy kategorii A.
  • Kierowca musi mieć na głowie kask motocyklowy w czasie jazdy; pasażerowie poniżej siódmego roku życia mogą używać innego zabezpieczenia głowy, jak np. toczka jeździeckiego, kasku narciarskiego lub rowerowego; na motocyklu można przewozić tylko jednego pasażera, który musi siedzieć na przeznaczonym do tego miejscu (nie można, przykładowo, wozić małych dzieci z przodu).
  • Minimalna głębokość rowka bieżnika opon motocyklowych to 1 milimetr. Motocykle nie muszą być wyposażone w opony zimowe.
  • Do motocykla dwukołowego można doczepić przyczepę o maksymalnej szerokości 125 cm; waga przyczepy nie może przekraczać połowy masy własnej motocykla pomniejszonej o wagę paliwa oraz wyposażenia motocykla.
  • Nie wolno jeździć motocyklami w terenie.
  • Poza tym motocykle muszą przestrzegać standardowych przepisów ruchu drogowego, które obowiązują wszystkich uczestników ruchu.

Więcej informacji oraz ogólne szczegółowe przepisy zebrane są na stronie szwedzkiego Urzędu ds. Ruchu Drogowego, tutaj.

Czy macie jakieś jeszcze pytania do nas? Piszcie, w komentarzach i w social media.

Dorota Jaguścik

Nie ma co ukrywać, jestem trochę zakręcona na punkcie Internetu. Uwielbiam nowe technologie i kiedy już uważam, że czegoś się nauczyłam, to zaraz wychodzi "poprawka do poprawki". W Stena Line wspieram działania w Social Media i codziennie staramy się być bliżej naszych klientów. Na blogu będę dzieliła się z Wami naprawdę przeróżnymi tematami, więc - bądźcie czujni. Macie pytania? Piszcie w komentarzach! :)

  • Arek says:

    Mam Pytanie czy w stockholmie można jeździć motocyklem po busa filach….bo słyszałem że weszły jakieś nowe przepisy

  • Stefano says:

    Dziękuję 😘

  • Jarek says:

    A jak to wygląda z kat. AM ?
    W Polsce mając prawo jazdy kat. B po 3 latach od jego uzyska można jeździć motylami do 125 cm . Jak to wygląda w Szwecji

    • mm Dorota says:

      Tak, jak pisałam wyżej. W Szwecji wymagane jest prawo jazdy kat. A (A1 i A2 dla motocykli o mniejszej pojemności silnika).

  • Grzegorz says:

    Witam Czy na terenie Szwecji można poruszać się motocyklami o pojemności do 125cm3 na prawo jazdy kat.B ,czyli czy obowiązuje ten sam przepis co w PL Pozdrawiam.

    • mm Dorota says:

      Niestety, takie ułatwienie to tylko specyfika polskiego prawa. W Szwecji do kierowania motocyklem wymagane jest prawo jazdy kategorii A (lub też A1 czy A2 na motocykle o mniejszej mocy i pojemności silnika).

      • Jacek says:

        Chyba tylko w Szwecji jest to niedozwolone. W całej Europie na motocyklu o pojemności do 125 cm można jeździć na prawku kat.A. Ostatnio mówi się o podniesieniu tego limitu do 150 cm. 125 są zbyt wolne na drogach szybkiego ruchu.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.