20 lat linii Gdynia-Karlskrona

Na promie | 2 komentarzy

Witajcie! Jak zapewne doskonale wiecie, linia Gdynia-Karlskrona 19 maja 2015 roku obchodziła 20lecie swojego istnienia. W związku z tym nasza koleżanka Agnieszka przygotowała dla Was ciekawostki i podsumowanie tych wspaniałych 20 lat Stena Line w Polsce.

Poniżej zebraliśmy informacje o:

  • Liczbie pasażerów, których przewieźliśmy w 1995 roku i latach kolejnych…
  • Jedzeniu 1000 jaj na raz…
  • Dwukilometrowym korku, na godzinę stania…
  • Silniku 180 razy lepszym niż silnik samochodu Małysza podczas rajdu Dakar…
  • Elektrowni na wodzie, lepszej niż niejedna na lądzie…
  • Łódce jak 22 jachty mazurskie…

Ilu pasażerów przewiozła Stena Line przez 20 lat na linii Gdynia-Karlskrona?

W pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni prom Lion Queen wypłynął w maju 1995 roku. Do końca grudnia 1995 roku na trasie zostało przewiezionych ponad 73 tysiące pasażerów. To tak, jakby zabrać w rejs wszystkich mieszkańców Sopotu i Karlskrony.

W 2014 roku w rejs ze Stena Line popłynęło już aż ponad 560 tysięcy pasażerów, a to więcej niż liczba mieszkańców ‎Göteborga – drugiego największego miasta Szwecji lub więcej niż podwojona liczba Gdynian!

Wyobraźcie sobie liczbę blisko 7 mln osób – właśnie tylu pasażerów przywieźliśmy w ciągu 20 lat działalności na linii Gdynia-Karlskrona. To tyle, co 2/3 ludności Szwecji, czy 1/5 ludności Polski albo 3 razy Paryż. A gdyby poprosić wszystkich pasażerów, którzy na przestrzeni 20 lat płynęli ze Stena Line, aby złapali się za ręce, to opletliby kulę ziemską dwukrotnie.

1

Jak przetransportować Pałac Kultury i Nauki?

Od maja 1995 do maja 2015 roku przetransportowaliśmy łącznie blisko 7 mln pasażerów, ponad 1 mln samochodów osobowych i tyleż jednostek frachtowych. Jeżeli nikt nie miał nadwagi, to przewieźliśmy ponad 27 mln ton ładunku.  Co oznacza, że przez 20 lat przewieźliśmy tyle ładunku, ile ważyłoby prawie czterdzieści pięć Pałaców Kultury i Nauki w Warszawie!

2

Pracowite pszczółki

Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona w 1995 roku przetransportowała ponad 4 000 jednostek frachtowych, zaś w 2014 aż 116 828, czyli ponad 2900% więcej! Ten ciągły wzrost wymagał sporo pracy. Od maja 1995 do kwietnia 2015 roku przetransportowaliśmy łącznie ponad 1 mln jednostek frachtowych. Taką liczbę można przyrównać do liczby pszczelich rodzin hodowanych na terenie Polski.

3

Jak stąd do gwiazd

Przez 20 lat wypłynęliśmy z portów w Gdyni i Karlskronie ponad 20 000 razy. Pokonaliśmy blisko 6 mln kilometrów, czyli 15 razy drogę z Ziemi do Księżyca!

4

Strrrrrasznie długa kolejka do odprawy

Przez 20 lat przewieźliśmy ponad 1,1 mln samochodów osobowych. Gdyby wszystkie naraz chciały wypłynąć z Gdyni, kolejka do odprawy musiałaby się zacząć… w Irkucku!

5

Bardzo duża łódka

W roku 1995 na linii Gdynia-Karlskrona był tylko jeden statek, Lion Queen. W 2015 roku linię Gdynia-Karlskrona obsługują dwie wielkie bliźniacze jednostki Stena Spirit i Stena Vision oraz równie spora Stena Baltica, statek przeznaczony głównie do transportu frachtu. Długość statku Stena Spirit to 175,41 m czyli tyle, co 22 najpopularniejsze na Mazurach 5-osobowe jachty kabinowe typu tango 780. Szerokość statku to 30,30 m, jego zanurzenie wynosi 6,80 m, zaś wysokość od wody do końca masztu (air draught) to 48 m czyli tyle, co 19 pięter wieżowca. Na statku jest 12 pięter dla ludzi, ładunków i maszynerii. Powierzchnia boczna Stena Spirit to około 6000 m kw czyli jest 3 razy większa od powierzchni wszystkich żagli Daru Pomorza!

6

Czy można zjeść 1000 jajek jednego dnia?

Wielu pasażerów to i duży apetyt! Musimy zapewnić im wszystkim coś dobrego do jedzenia. I jest tego naprawdę dużo.

Średnie tygodniowe zużycie przykładowych produktów na jednym statku (Stena Spirit):

Jajka – ok. 7000 sztuk

Bułki – ok. 3500 sztuk

Piwo – 2246 litrów

Mięso – ok. 1350 kg

Ser żółty – ok. 250 kg

To oznacza, że każdego dnia na jednym statku jest spożywanych aż 1000 jajek! Jaja są specjalnie przygotowane – już bez skorupek, sterylizowane światłem UV, zapakowane w higieniczne kartoniki. Dzięki temu jajecznicę robi się szybciej i bezpieczniej, ale mieszanie takiego giganta wymaga w dalszym ciągu trochę sprawności od gondoliera, ups – kucharza!

10

Czy możemy sprawić, aby korek przed światłami trwał… godzinę?

W 2015 roku mamy do dyspozycji 3 statki z olbrzymią ilością miejsca ładunkowego. Przykładowo linia ładunkowa na 2 pokładach samochodowych Stena Spirit ma łącznie 2200 m, co odpowiada (mniej-więcej) 600 samochodom osobowym lub 115 ciężarówkom. Tu należy sobie wyobrazić ponad 2 kilometrowy korek przed światłami; zielone światło trwa maksymalnie minutę, i w tym czasie na jednym pasie jest w stanie przejechać 20 samochodów (pod warunkiem, że za kierownicą siedzą przytomni kierowcy z refleksem godnym F1). Ostatni w tym korku przejechałby dopiero po 27 zmianie świateł. Taki korek stałby przed światłami około godziny….

7

Silnik mamy lepszy niż Adam Małysz 😉

4 silniki główne statku Stena Vision mają łączną moc 40 000 koni mechanicznych, czyli tyle, co ponad 1660 Maluchów albo tyle, co 750 popularnych samochodów Skoda Fabia z silnikiem 1,2 albo tyle, co 180 samochodów Małysza z rajdu Dakar 2012!

8

Elektrownia na morzu

1,8 MW/h – tyle energii zużywa statek w morzu, a podczas manewrów – 3 MW/h, czyli tyle, co 4-tysięczne miasteczko, na przykład Hel czy Mikołajki. Dla porównania: Elektrociepłownia Żerań produkuje 386 MW, Elektrownia Halemba 200 MW a Elektrownia Wiatrowa Swarzewo koło Pucka – 1,3 MW.

9

 

Podobają się Wam nasze zestawienia? Może macie jakieś swoje obserwacje w ciągu tych 20 lat? My na pewno czujemy dreszcz emocji przed nadchodzącymi kolejnymi 20 latami i kolejnymi, i kolejnymi! Chcecie więcej takich ciekawostek i zdjęć? Piszcie, z chęcią coś dla Was przygotujemy!


Zostaw odpowiedź dla Serwis wózków widłowych Gdynia Anuluyj odpowiedź

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.