Niemiecki WAPPEN

Na promie | Brak komentarzy

Dane jednostki

Dostarczony 24 maja 1962r. ze stoczni Blohm&Voss, Hamburg w Niemczech.

 

Długość: 104,02 m

Szerokość: 15,12 m

Pojemność brutto: 3819 BRT

Liczba pasażerów: 1700

Liczba kajut: 21

Liczba pojazdów ciężarowych: –

Liczba samochodów osobowych: –

Historia

Ponieważ opisujemy statki, które odgrywały ważną rolę w historii Stena Line, tym razem nie może zabraknąć historii niemieckiego statku WAPPEN, pomimo iż Stena poprzez Stena Reederei GmbH w Kilonii kupiła go już w roku 1964.

WAPPEN VON HAMBURG został wybudowany dla niemieckiej firmy promowej HADAG. Statek był przeznaczony na linię pomiędzy Hamburgiem, Cuxhaven a wyspą położoną na Bałtyku. Statek zastąpił swego poprzednika o tej samej nazwie. To był imponujący statek wycieczkowy. Na nim znajdowało się kilka dobrze wyposażonych restauracji i salonów, a nawet kilka kajut. Morze oraz żegluga były ważnymi składnikami kultury północnych Niemiec. W latach 50 oraz 60 wycieczki statkami firmy HADAG były niezwykle popularne. Głównym ich celem było zwiedzanie wyspy Helgoland lub innych wysp, kąpiel oraz przyjemne spędzenie wolnego czasu.

Niemieckie statki pasażerskie były solidnie wykonane, co było konieczne na otwartych wodach Bałtyku zważywszy na to, iż warunki panowały tu o wiele surowsze porównując je na przykład do warunków, jakie panowały w szwedzkim archipelagu.

Oczywistym jest, że największe zainteresowanie rejsami na wyspę Helgoland było w okresie letnim. Z tego też powodu firma HADAG poszukiwała innych zadań dla swojej floty poza sezonem. W pierwszym roku WAPPEN VON HAMBURG był wynajęty żegludze na Karaibach pomiędzy Miami a Nassau. Kryzys kubański okazał się jednak przeszkodą w tym przedsięwzięciu i statek powrócił do Hamburga już w styczniu 1963 roku.

W sezonie zimowym 1963-64 statek WAPPEN VON HAMBURG został wynajęty przez Skagenlinjen gdzie stał się jednostką flagową przewoźnika na trasie Göteborg-Frederikshavn. To rozwiązanie okazało się na tyle dobre, że Stena po sezonie letnim wykupiła statek w październiku 1964 roku, kiedy statek ponownie obsługiwał linię na wyspę Helgoland. Jednostkę zaangażowano na tej nieco dłuższej linii Göteborg-Sandefjord.

W kwietniu 1965r. przeniesiono statek na nową linię Sztokholm-Mariehamn. Z końcem roku koncern Stena zdecydował się wypróbować statek na długim dystansie Sztokholm-Turku. Na tej linii jednostka była dużą konkurencją dla bardziej tradycyjnego parowca Samseglandes, z którym mogła z powodzeniem konkurować pod względem wielkości, prędkości i pojemności. Stena jednak nie zdecydowała się na rozwój żeglugi do Finlandii, a WAPPEN został sprzedany z powrotem do firmy HADAG, która właśnie przeszła z HELGOLAND na wynajem przez niemiecki Czerwony Krzyż. Niemiecka stocznia wybudowała w tym samym czasie nowy statek o nazwie WAPPEN VON HAMBURG, a jego poprzednikowi zmieniono nazwę na ALTE LIEBE.

Jednostka kontynuowała swoją służbę na trasie na wyspę Helgoland, a czasami na innych trasach, między innymi Travemünde-Rödby. W 1984 statek WAPPEN VON HAMBURG został sprzedany i stał się własnością przewoźnika Oltmann i Bremen. Zmieniono wówczas nazwę statku na HELGOLAND i wstawiono na linii Bremerhaven-Helgoland. Następnie statek wielokrotnie przeszedł w ręce nowych właścicieli, jednak coraz mniej opłacalna linia na wyspę Helgoland była nadal obsługiwana.

Dopiero w roku 2005 ten w tym czasie 40-letni już statek opuścił niemieckie wody i stał się własnością holenderskiego armatora. Otrzymał on nazwę SUPPER CLUBCRUISE 02. Armator miał plany na dużą przebudowę statku. Większa część starego wyposażenia została rozebrana, a statek pozostawał w doku. Przez Turcję jednostka znalazła się w Hajfie w Izraelu. Tam przez wiele lat statek stał w doku, co doprowadziło do jego rozpadu. Statek został w końcu zezłomowany w Aliadze w Turcji w 2014 roku, a jego ostatnią nazwą było ORKA SULTAN.

Jego kariera pod flagą Stena Line była krótka, lecz WAPPEN był doskonałym reprezentantem wszystkich niemieckich statków wycieczkowych, z których korzystała Stena przez pierwsze swoje lata, HEIN GODENWIND, GORCH FOCK, WAPPEN VON HAMBURG, a później również HELGOLAND.

Anders Bergenek oraz Rickard Sahlsten.

Dorota Jaguścik

Nie ma co ukrywać, jestem trochę zakręcona na punkcie Internetu. Uwielbiam nowe technologie i kiedy już uważam, że czegoś się nauczyłam, to zaraz wychodzi "poprawka do poprawki". W Stena Line wspieram działania w Social Media i codziennie staramy się być bliżej naszych klientów. Na blogu będę dzieliła się z Wami naprawdę przeróżnymi tematami, więc - bądźcie czujni. Macie pytania? Piszcie w komentarzach! :)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.