Od nowicjusza po konkurencyjnego gracza

Na promie | Brak komentarzy

1972 rok był pełny wydarzeń dla Stena, które zaowocowały przejściem z początkującego przewoźnika w pełni konkurencyjną firmę, która staje się coraz częstszym wyborem klientów. Nowy, elegancki budynek terminalu na południowym brzegu rzeki Göta rozpoczyna nową erę w Göteborgu. Oryginalnie, biznes promowy opuścił południową rzekę i przeniósł się do portu Skandia, bliżej oceanu i dalej od centrum miasta. Stena Line wypełnia tę pustkę, zajmując historyczne obiekty portowe na progu Göteborga, piszą nasi eksperci od historii Andersa Bergenek i Rickard Sahlsten.

Przez całą zimę prace budowlane prowadzone są w nowym terminalu na południowym brzegu rzeki. Budynek został zaprojektowany przez architekta Björna Westhera, a projekt prowadzi kierownik ruchu Stena Line Sture Mattson. Koszty szacuje się na poziomie 14 milionów SEK, z czego Stena ma 11 milionów.

Od 8 maja 1972 r. Stena Line przenosi swoje biura na nowy terminal. Pierwszy rejs odbywa się tego samego wieczoru, a STENA DANICA odbywa nocną wycieczkę do Frederikshavn o 19:00. Oficjalna ceremonia otwarcia odbędzie się zaledwie kilka dni później, 11 maja.

W celu stworzenia dodatkowego szumu marketingowego wokół nowego terminalu, Stena Line kupuje prywatną łódź wycieczkową o nazwie ALVPILEN (“strzałka rzeki”) na pierwszy rok.  Łódź ta pływa na wycieczki z przewodnikiem. Cena biletu obejmuje kawę i ciasto duńskie w nowej restauracji terminalowej.

Kasa biletowa i hala odpraw znajduje się na trzecim piętrze, na którym pasażerowie piesi wygodnie poruszają się schodami ruchomymi lub windą od strony wejścia na parterze. Ściany sali pokryte są złoconym szkłem, aby rozprowadzać promienie słoneczne. Pasażerowie wsiadają na promy przez przeszklone podłogi. W hali odpraw znajduje się również mała stołówka.

Przewodnik dla pracowników opisuje, w jaki sposób personel powinien zajmować się rezerwacją, wykorzystując najnowocześniejsze zasoby techniczne w tym czasie. Obsługa telefonów wzrosła o 50 procent, a pojemność teleksu o 100 procent w porównaniu z poprzednimi terminalami. Personel serwisowy dostępny był od 06:00 do 02:30. Głównym celem było, aby pasażerowie przed wejściem na pokład doświadczali tego samego doskonałego komfortu i usług, jak na promach Stena Line.

Na antresoli znajduje się przestronna restauracja z miejscami dla 400 osób, z której roztacza się wspaniały widok na port. Restauracja oferuje samoobsługę dla podróżnym w biegu, a rezerwowanie stolików dla osób, które chcą zjeść kolację lub niedzielny obiad.

Nowy terminal będzie dużo znaczył dla rozwoju marki Stena Line w przyszłości. Aby doświadczyć takiej przestrzeni, światło oznaczają prestiż i luksus w połączeniu z nowoczesnością. Otoczenie przypomina ekskluzywny terminal lotniczy z różnymi “bramkami”. Bezpośredni związek z samolotem jest reprezentowany przez widok promów ładowanych i rozładowywanych. Jako terminal promowy, nowy obiekt Stena Line jest co najmniej dziesięć lat wprzód.

Nowe statki do Niemiec

W 1972 r. Letnie Igrzyska Olimpijskie odbywają się w Niemczech. Stena Line uważa to za odpowiedni moment na uruchomienie linii Goteborg-Kilonia. Już w 1970 roku Stena Line zamówiła dwa nowe jugosłowiańskie promy, aby obsługiwać niemiecką trasę otwieraną w 1971 roku, więc linia Goteborg-Kilonia będzie dobrze wyposażona, aby sprostać spodziewanemu ruchowi związanemu z igrzyskami olimpijskimi.

Ponieważ stocznia jugosłowiańska jest opóźniona o około rok, Stena Line jest zmuszona działać szybko. Svenska Lloyd, popularna obecnie firma promowa, zmaga się w tym czasie z poważnymi problemami, między innymi związanymi z ruchem pasażerskim między Göteborgiem a Londynem. Firma spedycyjna chce sprzedać jeden z promów. Stena Line kupuje SAGA Svenska Lloyd, zmieniając nazwę na STENA ATLANTICA. W połowie marca 1972 r. Została wprowadzona jako wsparcie dla STENA GERMANICA między Göteborgiem a Kilonią. W końcu linia otrzymała drugi statek, co zapewnia codzienne podróże w obu kierunkach. STENA ATLANTICA ma luksusowe wnętrze, ale tylko 486 kabin. Stena Line naprawia to, budując duży obiekt noclegowy w STENA GERMANICA, zwiększając jego przepustowość do 808. Nowa pojemność pasażerska nowego promu również jest bardzo wysoka, z miejscem na 300 samochodów, ale większość pokładu samochodowego jest dostosowana do transportu kontenerów i niestety nie ma wystarczającej wysokości dla ciężarówek.

Do tego momentu Svenska Lloyd była jedną z najbardziej prestiżowych firm żeglugowych w Göteborgu. Ich statki pasażerskie miały własny standard, porównywalny tylko do amerykańskich liniowców. To naprawdę okazja, że Stena Line w 1972 roku może przejąć SAGA i wprowadzić ją do własnego ruchu. 7 lipca 1972 r. Pierwszy nowo wybudowany prom z Jugosławii, STENA OLYMPICA, jest gotowy do użycia. Zastępuje STENA GERMANICA, która na resztę letnich żegluje równolegle ze STENA ATLANTICA. W 1972 r. Stena Line przewozi 296 000 pasażerów, 56 000 samochodów i 6 100 ciężarówek między Göteborgiem a Kilonią, co jest wielkim sukcesem dla firmy. Teraz codzienne podróże między Goteborgiem a Kilonią dobiegły końca. Aby efektywnie korzystać z promów, od 1 lipca zaczęto ich używać na jednodniowe wycieczki z Kilonii do Korsör. Czas przejścia długości 75 mil wynosi cztery godziny i 15 minut. To właśnie niemieccy pasażerowie kupujący byli zainteresowani tą linią, która szybko stała się bardzo popularna, ale nie tak opłacalna dla firmy spedycyjnej, ponieważ wymagała większej załogi na promach.

Nowa trasa do Kopenhagi

Jesienią STENA ATLANTICA zostaje zabrana z linii do Kilonii i zastąpiona STENA GERMANICA. Stena Line wprowadza na rynek STENA ATLANTICA we wrześniu 1972 roku nową trasą łączącą Göteborg z Kopenhagą. Pomysł polega na tym, że STENA ATLANTICA, która ma pojemność do 100 kontenerów, zostanie zakontraktowana przez Atlantic Container Lines i Johnson Line, aby realizować dostawy na nowej trasie. Stena Line oferuje również wycieczki kombinowane w całej Zelandii, korzystając z linii Göteborg – Kopenhaga, a następnie Korsör – Kilonia. Ta kombinacja niestety nie okaże się wielkim sukcesem.

Na linii Göteborg – Frederikshavn, wspaniała STENA DANICA kontynuuje z nieco starszą STENA NORDICA. Tutaj konkurencja jest trudna z linią Sessan, ponieważ w tym roku ma dwa nowo wybudowane i bardzo przestronne promy w ruchu w Frederikshavn. Ruch w Jutlandii gwałtownie rośnie i chociaż tonaż Stena Line jest niewystarczający, wyniki finansowe są nadal satysfakcjonujące. To dobry rok dla szwedzkiego ruchu promowego. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że kryzys gospodarczy i naftowy czekają za rogiem. Na linii do Danii dwa nowe promy zostaną wprowadzone w latach 1973-1974.

Zaostrzona konkurencja na morzu Alandzkim

W ciągu kilku lat konkurencja w ruchu na Morzu Wysp Alandzkich, między Finlandią a Szwecją, gwałtownie rośnie, ponieważ linia Åland osiąga sukces w zakupie statków siostrzanych PRINSESSAN. Są to dwa pierwszej klasy, duże statki pasażerskie, które oferują również dobre jedzenie i dobrą obsługę. W tej sytuacji statkowi POSEIDON coraz trudniej zdobyć klientów. Wysokie szwedzkie wynagrodzenie przyczynia się do ogólnie coraz to trudniejszej sytuacji. Stena Line decyduje się na zakup statku z Niemiec. HELGOLAND z HADAG właśnie ukończył pięcioletni statut niemieckiego Czerwonego Krzyża jako statek szpitalny w Da Nang w Wietnamie. W lutym 1972 r. Ekskluzywny krążownik Helgoland jest będzie przekazany do sprzedaży, a Stena Line się o tym dowiaduje. W Las Palmas zostaje sprawdzona przez Rolanda Erkenberga, który pracuje jako konsultant techniczny w firmie Stena i daje zakupowi zielone światło. Pod jego kierownictwem HELGOLAND jest remontowany na nabrzeżu w Göteborgu w okresie od marca do czerwca. Cały wystrój wnętrza został odnowiony. Nazwa zmienia się na STENA FINLANDICA, a statek otrzymuje flagę niemiecką, a Kiel – port macierzysty. 7 czerwca STENA FINLANDICA przechodzi do Mariehamn, a Stena Line ma dwa statki na linii. Teraz wojna na wyspach Alandzkich trwa.

Więcej Frachtowców

W 1972 r. Stena otrzymuje dostawę frachtowca STENA TRAILER, który jest natychmiast wyczarterowany. W nadchodzącym roku zostanie wybudowanych kolejnych sześć promów towarowych. Stena Line rozumie możliwości biznesowe związane z promami towarowymi. Jest to jednak działalność, która jest ekonomicznie i organizacyjnie oddzielona od Stena Line, której jedynym zadaniem jest sprzedaż i eksploatacja własnych linii promowych. /Anders & Rickard.