Pierwszy Prom Stena Line – ÖSTERSÖEN

Na promie | 1 komentarz

W ramach serii opowiadającej o naszej historii prezentujemy wpis o naszym pierwszym promie – ÖSTERSÖEN. Życzymy miłej lektury!

Dane o jednostce
Dostarczony w maju 1954 roku przez stocznię Burmeister & Wain w Kopenhadze (nb 727)

Kadłub zbudowany w stoczni AS Svendborg Værft, Svendborg (nb 67)

Wydłużony w roku 1960 w stoczni Burmeister & Wain w Kopenhadze (patrz dane poniżej)

Długość: 60,7 m

Szerokość: 10,5 m

Pojemność brutto: 1388 BRT

Liczba pasażerów: 700

Liczba kajut: 48

Liczba pojazdów ciężarowych: 0

Liczba samochodów osobowych: 50

Östersöen-roulettbord-Krep571_3_blogg

Historia

Pierwszą jednostką linii Skagen był wynajęty mały duński prom ÖSTERSÖEN. Wybudowany w roku 1954 dla przedsiębiorstwa żeglugowego Dampskibsselskabet af 1866 paa Bornholm (zwanego również firmą 66) do ruchu w okresie letnim pomiędzy Simrishamn a Allinge. Było to najkrótsze połączenie pomiędzy Szwecją a wyspą Bornholm. Firma 66 utrzymywała ruch między innymi po to, aby uniemożliwić konkurentom przejęcie tej rentownej letniej linii morskiej. Zniwelowałoby to rentowność linii Ystad-Rönne. Poza sezonem letnim prom ÖSTERSÖEN pływał jako dodatkowy prom na trasie Kopenhaga – Rönne lub był pozostawał w porcie. Jednostka była też czarterowana przez różnych przewoźników morskich.

Podejście do portu w Allinge było bardzo wąskie, co ograniczało wymiary promu. Początkowo prom był o ponad siedem metrów krótszy niż podają dane powyżej. Jednostka została wydłużona w roku 1960. ÖSTERSÖEN został zaprojektowany z furtami do załadunku samochodów osobowych z boku przedniej części kadłuba. Była to technika, w której firma 66 w latach trzydziestych była pionierem. Pokład samochodowy zajmował prawie całą długość statku. Było to przydatne w rejsach Skagenlinjen, gdzie pokład samochodowy mógł być używany jako przestrzeń pasażerska.

Wnętrze dla pasażerów na promie ÖSTERSÖEN składało się ze stołówki, werandy i salonu dla palących. Jednostki firmy 66 utrzymywały wysoki standard, a ÖSTERSÖEN oferował bardzo przyjemną i przyjazną atmosferę na swoim pokładzie.

Interior_collage_blog

W wielu aspektach konstrukcja promu ÖSTERSÖEN przypominała KRONPRINSESSAN INGRID z 1936 roku należącego do firmy żeglugowej Sessanlinjen i uznawanego za pioniera na trasie Göteborg-Frederikshavn.  Jednak ten duński statek był około dwunastu metrów krótszy i posiadał zdecydowanie mniejszy poziom zanurzenia. Właściwości morskie nie były idealne – statek kołysał się mocno w trudnej cieśninie między Szwecją a wyspą Bornholm, a w czasie czarteru dla Skagenlinjen również w północnej cieśninie Kattegat. Podróżowanie tak małymi statkami na otwartym morzu było swego rodzaju przygodą, co jednak w latach 50. oraz 60. nie odstraszało pasażerów.

Czarter dla firmy Skagenlinjen, późniejszej Stena Line, okazał się krótkim epizodem trwającym od 20 grudnia 1962 roku do 10 lutego 1963 roku. ÖSTERSÖEN powrócił następnie do regularnego ruchu w firmie 66. Przed rozpoczęciem sezonu w roku 1973 prom został sprzedany cypryjskiej spółce. Od tej pory prom pływał na Morzu Adriatyckim pod nazwą ROANA  kursując pomiędzy Otranto, Korfu i portem Igoumenitsa. Żegluga ta trwała aż do 1993 roku kiedy to nowy armator cypryjski wprowadził prom do ruchu w Albanii. Przez jeden sezon ROANA  została wynajęta do przewozu pielgrzymów przez Morze Czerwone. Tak zakończyła się kariera ROANY, która została zezłomowana we włoskim porcie Brindisi w roku 1995 po ponad rocznym wycofaniu z ruchu morskiego. /Anders Bergenek oraz Rickard Sahlsten.

Wielkie podziękowania dla Andersa oraz Rickarda, którzy zebrali dla nas te informacje. Jeżeli macie jakiekolwiek pytania, z chęcią odpowiemy! Zostawcie je oczywiście w komentarzach! Następny wpis, który dla Was szykujemy będzie o roku 1963.


Zostaw odpowiedź

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.