Pionier SKAGEN I

Na promie | Brak komentarzy

Dane jednostki

Dostarczony w kwietniu 1914 roku przez stocznię Burmeister & Wain w Kopenhadze.

W 1936 przebudowany i przedłużony w stoczni Finnboda Varv w Sztokholmie. Dane poniżej dotyczą przedłużonej jednostki.

 

Długość: 71,1 m

Szerokość: 10,7 m

Pojemność brutto: 1325 BRT

Liczba pasażerów: 520

Ilość kabin: nieznane

Blog_Heimdal_Brynhild

Historia

Powodzenie jakie zdobył ÖSTERSÖEN zimą 1962-1963 przyprawiało Stena Olssona, właściciela Skagenlinjen o ból głowy. Potrzebowano odpowiedniej szwedzkiej jednostki, aby móc rozwijać transport morski. Jednym z pierwszych statków, jaki Skagenlinjen sobie upatrzył, był już podstarzały, klasyczny BRYNHILD, który w tym czasie wiódł marny żywot – wycofany z ruchu po tym jak nie powiodły się próby na trasie pomiędzy Szwecją a Finlandią. Jednostka przybrała nazwę SKAGEN I.

SKAGEN I to statek, który krył w sobie ciekawą historię. Zbudowany został już w roku 1914 jako parowiec HEIMDAL, po czym został włączony do ruchu pomiędzy Kopenhagą a Rönne przez przedsiębiorstwo Dampskibsselskabet af 1866 paa Bornholm (Firma-66). Duńska stocznia znana była z budowy dobrze rozwiniętych technicznie statków. HEIMDAL nie był tu wyjątkiem. Dania była państwem wyspiarskim powiązanym siecią linii statków pasażerskich, które zwykle wychodziły z Kopenhagi. Duńska stolica była w roku 1914 rajem dla miłośników żeglugi morskiej.

Z końcem lat 30. nastała konieczność odnowy jednostek morskich obsługujących wyspę Bornholm. HEIMDAL został sprzedany, a nowym właścicielem został Rederi AB Svea. Statek otrzymał nazwę BRYNHILD. Szwedzki przewoźnik przedłużył i zmodernizował statek nadając mu, jak na owe czasy, supernowoczesny wygląd. Ten stary parowiec z Bornholm zwiększył aktywność przewoźnika Svea w ruchu morskim do Finlandii, zasilając letnie przewozy na linii Sztokholm-Mariehamn-Åbo.  Statek nie spełniał odpowiednich warunków klasyfikacji wzmocnień lodowych, by w okresie zimowym móc pływać na tych trasach.

Podczas II wojny światowej BRYNHILD stał się częścią naszej morskiej historii. Statkiem przewożono tzw. fińskie dzieci wojenne zarówno do, jak i ze Szwecji. Były to dzieci, które ewakuowano do rodzin zastępczych w Szwecji, aby tym samym uniknęły wojennego okrucieństwa. W późniejszym okresie wojny BRYNHILD został na pewien krótki okres wyczarterowany przez przewoźnika Rederi AB Gotland w miejsce storpedowanego przez Związek Radziecki statku HANSA.  W okresie wojennym BRYNHILD zazwyczaj żeglował pod flagą przewoźnika Svea w ruchu przybrzeżnym ze Sztokholmu, zarówno w kierunku północnym, jak i południowym.

Po wojnie BRYNHILD był okresami przywracany do ruchu na liniach do Finlandii, jednak głównie był letnim statkiem na prestiżowej linii ze Sztokholmu do Borgholm oraz do Kalmaru. Na tej trasie można było czasem napotkać osobistości królewskie w drodze do lub z Solliden na Olandii. W roku 1956 wykorzystywano ten stary parowiec do letnich rejsów pomiędzy Sztokholmem a Leningradem, które w owym czasie organizowała firma Reso och Nyman & Schultz.

Kariera parowca BRYNHILD dobiegała końca. Pomimo tego firmie Rederi AB Svea udało się sprzedać jednostkę innemu przewoźnikowi, który to w roku 1960 otworzył połączenie Falkenberg-Horsens. Statek pływał pod nazwą Continental Line. Istniały nawet plany budowy pokładu samochodowego na tylnym pokładzie, ale plany te nigdy nie doszły do skutku. W Falkenberg BRYNHILD stał się znany jako statek, który “tańczył jedno lato”. Linia nie miała większych szans w konkurencji z liniami Lion Ferry z Halmstad ani też z liniami Europafärjan z Varberg.

Blog_Skagen1_regina

W roku 1961 i 1962 jedna ze spółek partnerskich w Gävle próbuje wykorzystać BRYNHILD na linii z Gävle  oraz z Öregrund do Finlandii, jednak bez większego powodzenia. To w tym czasie Skagenlinjen odkrywa statek i przebudowuje go na taki, którego główną działalnością było prowadzenie handlu pokładowego.  W tej formie funkcjonował pływając na liniach z Göteborga w roku 1963, pod flagą Skagentrafiken. W grudniu 1963 statek został zakupiony przez Stena AB, lecz pomimo tego używany był przez przewoźnika Skagenlinjen jeszcze w roku 1964.

Kiedy Skagenlinjen otrzymała lepsze i bardziej nowoczesne statki, parowiec mający już 50 lat został sprzedany i, już jako REGINA, po przebudowie w stoczni Lödöse, niespodziewanie rozpoczął nową karierę jako statek wojskowy. W 1970 roku statek przewrócił się na bok w okolicach Simpevarp, niedaleko Oskarshamn, po czym został zezłomowany w Nakskov w Danii. Niezwykła historia statku dobiegła końca.


Zostaw odpowiedź

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.