Stena Germanica gra w zielone!

Na promie | 2 komentarzy

Teraz, kiedy to czytacie, Stena Germanica właśnie trafiła do Stoczni Remontowej w Gdańsku na przebudowanie, by stać się „zielonym” promem. Stena Germanica dzięki przebudowie będzie napędzana nowoczesnym i przyjaznym dla środowiska paliwem – metanolem.


Stena Germanica, jeden z dwóch statków pływających na linii Goteborg-Kiel, w pierwszym kwartale 2015 stanie się pierwszym promem floty Stena Line przekształconym, aby pływać na przyjaznym środowisku paliwie – metanolu. Właśnie kilka dni temu Stena Germanica trafiła na Remontową, polską największą stocznię remontową, gdzie przez dwa miesiące będzie dogłębnie przebudowywana.
Będziemy na bieżąco śledzić postępy prac nad transformacją promu i dzielić się z Wami wszystkimi informacjami, które otrzymamy wprost ze stoczni. W pierwszej części całego cyklu, czyli dziś – dowiecie się więcej o promie Stena Germanica i jego historii.

StenaGermanicaGothenburgPhotoFromJutlandicaBridge_bloggsize

Germanica trafiła do nas z pięknej Hiszpanii, została zbudowana w stoczni Astilleros Espanoles (AESA) w Puerto Real i zaczęła pływać na liniach Stena Line pomiędzy Hoek van Holland-Harwich w marcu 2001 roku. Była jedną z czterech sióstr w tak zwanej serii Stena Seapacer i pierwotnie nazwana została Stena Hollandica. Razem ze swoją siostrą bliźniaczką, Steną Britannicą były główną częścią niezwykle ważnej dla firmy trasy, jako jednostka RoPax pomiędzy Holandią a Anglią.

RoPax brzmi dziwnie? Spieszę z wyjaśnieniem. Otóż RoPax to rozwinięte RoRo (Roll on, Roll off), gdzie największe skupienie kładzie się na dużą ładowność pojazdów (najczęściej ciężarowych) łącząc możliwość wzięcia na pokład (trochę mniejszej) ilości pasażerów pieszych. Taka przemiana była naturalną odpowiedzią na zapotrzebowania rynkowe z lat 80, gdzie transport rósł w siłę.

Ruch na liniach wzrastał bardzo dynamicznie i w 2003 roku Stena Britannica została wymieniona przez większą jednostkę o tej samej nazwie, by zwiększyć pojemność w ramach zaspokojenia popytu transportowego na zachód (m.in. do Anglii). Prawie 4 lata później, wiosną 2007 roku, obie jednostki zostały czasowo zdjęte z linii, aby zwiększyć znacząco ich pojemność i ładowność.

Dla Steny Hollandici, która była “mniejszą” z jednostek oznaczało to dużą zmianę pojemności, z 2900 metrów ładowności samochodów do 4000 metrów i możliwości przyjęcia już nie 400, a 900 pasażerów. Jednocześnie wszystkie kabiny pasażerskie i przestrzenie publiczne zostały kompletnie odmienione według projektu architektów z biura architektonicznego Figura z Goteborga. Część środkowa statku to ponad 50 stóp długości, zbudowana w niemieckiej stoczni Schichau Seebeckswerft (SSW) w Bremerhaven w Niemczech. Prace rozszerzeniowe odbywały się również w dużej niemieckiej stoczni – Lloyd Werft, również zlokalizowanej w Bremerhaven.

Mamy też kilka smaczków dla fanatyków technicznych nowinek. Stena Hollandica dostała dodatkowy ster strumieniowy i nowe, tak zwane “stery Beckera” w celu zwiększenia możliwości manewrowania. W celu zaspokojenia rosnących potrzeb zasilania energią, zostały zainstalowane również dwie dodatkowe maszyny generujące prąd. Po remoncie, dwie jednostki na linii Hoek-Harwich zostały bardziej wyrównane pod względem pojemności. Przy swojej długości 240 metrów, oba te statki stały się jednymi z największych na świecie tego typu.

Popyt na transport wciąż rósł na linii Hoek-Harwich i aby go zaspokoić, Stena Line zamówiła w 2010 roku kolejne dwie nowe jednostki, które były jeszcze większe! Stena Hollandica i Stena Britannica zostały zwolnione do użycia na innej linii i okazało się, że sprawdzają się celująco na trasie Goteborg-Kiel. Tym samym, zmieniając linię dedykowaną frachtowi na trasie Goteborg-Travemünde zmieniając dwa duże statki na 4 mniejsze, co znacząco wpłynęło na przyjazność środowisku naturalnemu tej linii.

Stena Hollandica wiosną 2010 kolejny raz trafiła na znaczącą przebudowę do stoczni remontowej w Gdańsku, tym razem na trzy miesiące. Ponownie zwiększono jej pojemność, z ówczesnych 900 pasażerów, do dzisiejszej pojemności aż 1300 osób na statku! Została dodana również niewielka ilość prawdziwie luksusowych kabin z jacuzzi i prywatnymi werandami, specjalnie dla tych, którzy oczekują najlepszych warunków.

StenaGermanicaFromTheStern_bloggsize

Pod koniec sierpnia 2010 tytułowa jednostka trafiła na linię Goteborg-Kiel pod nazwą Stena Germanica III. Skąd to III? Tak naprawdę jest to trzeci prom noszący tę nazwę, z poprzednikami zbudowanymi w 1967 i 1987, ale to jest już historia na kompletnie innego posta! Dajcie znać, czy chcecie się dowiedzieć czegoś więcej! Germanica otrzymała „III” z powodu szwedzkiego prawa (pod które podlega statek), które mówiło, że tylko jeden statek może mieć jedną określoną nazwę, każdy kolejny musi się różnić – teraz już wiecie skąd te numerki. 😉

Stena Germanica jednak została “skrócona” o tę “III” we wrześniu 2010 roku i nie zmieniała się już od tego czasu, z małymi przystankami w stoczniach wciąż wspierając linię Goteborg-Kiel. Codziennie wieczorem możecie oglądać imponujące manewry załogi statku na terminalu Majnabbe w Goteborgu, gdzie prom kieruje się na rejs do Niemiec.

Teraz zejdźmy trochę niżej, do serca statku – maszynowni. Jednostka napędzana jest czterema ośmiocylindrowymi silnikami Wärtsilä-Sulzer, które bardzo dobrze się sprawdzają w parze do dwóch wałów napędowych przy użyciu przekładni redukcyjnych. To one zostaną przystosowane do działania na ekologiczny metanol podczas dużej przebudowy i z tego powodu prom wyłączony jest z ruchu i oczywiście będziemy śledzić na bieżąco i dzielić się z Wami postępami!

Zapraszamy również na mały tour po statku na naszej stronie, tutaj: http://www.stenaline.pl/nasze-promy/Stena-Germanica

Mam nadzieję, że dla Was również transformacja Steny Germanici na metanol będzie tak samo ekscytująca jak dla nas! Nie opuśćcie szansy na śledzenie postępów tu na naszym blogu. Macie pytania? Pytajcie w komentarzach i na facebooku!

Dorota Jaguścik

Nie ma co ukrywać, jestem trochę zakręcona na punkcie Internetu. Uwielbiam nowe technologie i kiedy już uważam, że czegoś się nauczyłam, to zaraz wychodzi "poprawka do poprawki". W Stena Line wspieram działania w Social Media i codziennie staramy się być bliżej naszych klientów. Na blogu będę dzieliła się z Wami naprawdę przeróżnymi tematami, więc - bądźcie czujni. Macie pytania? Piszcie w komentarzach! :)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.