Stena Germanica – pierwszy prom napędzany metanolem!

Na promie | Brak komentarzy

Stało się! Jesteśmy praktycznie na półmetku konwersji Steny Germanici, która już od końca marca będzie już w pełni napędzana metanolem. To oznacza, że Stena Line stanie się pierwszym operatorem promowym wykorzystującym nowe paliwo, co pozwoli drastycznie zmniejszyć dotychczasową emisję siarki i innych zanieczyszczeń.

240 metrowa Stena Germanica będzie pierwszym na świecie promem, napędzanym Metanolem. Projekt powstaje we współpracy z producentem silnika Wärtsilä, portami w Goteborgu i Kielu, jak również największym dostawcą metanolu na świecie – Methanex Corporation.

IMG_2319

Od końca stycznia, aż do końca marca proces konwersji promu odbywa się w Gdańskiej stoczni Remontowej. Remont promu jest częściowo finansowany przez projekt UE „Motorways of the Seas” („Morskie autostrady”) i całkowity koszt remontu wyniesie około 22 mln euro.

„Remont w stoczni odbywa się zgodnie z naszymi oczekiwaniami i jesteśmy dumni, że mamy szansę być liderem na naszym rynku. Naszym celem od zawsze były innowacje, które przynoszą korzyści zarówno naszym klientom, jak i całemu społeczeństwu. Przeprowadzając konwersję promu na metanol stawiamy duży krok w stronę długoterminowego, zrównoważonego transportu. Wdrożenie projektu jest możliwe dzięki wspaniałej współpracy pomiędzy naszymi technicznymi specjalistami,  producentem Wärtsilä oraz korporacji Methanex.” Mówi Carl-Johan Hagman, CEO, Stena Line.

Wärtsilä we współpracy ze Stena Teknik, stworzyła technologię oraz niezbędne wyposażenie do konwersji silników. Po konwersji silnik stanie się „dwupaliwowy”, gdzie metanol będzie głównym paliwem, pozostawiając również możliwość wykorzystania MGO (Marine Gas Oil) jako wsparcie.

Emisje powstałe z metanolu są praktycznie porównywalne z emisjami LNG (Gaz płynny), a w dodatku są łatwiejsze w obróbce i nie wymagają tak rozbudowanej infrastruktury. Od 2005 roku Stena Line pracuje nad zmniejszeniem wpływu na środowisko naturalne poprzez program oszczędzania energii. Dzięki temu udało się nam zmniejszyć konsumpcję paliwa przez nasze promy o około 2,5% rocznie.

Metanol to bezbarwna ciecz, która może być wytwarzana z gazu ziemnego, węgla, biomasy lub CO2. Dzięki zastosowaniu metanolu, emisja siarki (SOx) może być zredukowana praktycznie o 99%, azotu (NOx) o 60%, cząstek stałych (PM) o 95% i dwutlenku węgla (CO2) o 25% w porównaniu do aktualnie stosowanego paliwa.

Zapraszamy do filmiku, w którym dowiecie się jeszcze więcej na temat konwersji:

Tutaj możecie również zajrzeć do naszej Stena Germanica: http://www.stenaline.pl/nasze-promy/Stena-Germanica

Dorota Jaguścik

Nie ma co ukrywać, jestem trochę zakręcona na punkcie Internetu. Uwielbiam nowe technologie i kiedy już uważam, że czegoś się nauczyłam, to zaraz wychodzi "poprawka do poprawki". W Stena Line wspieram działania w Social Media i codziennie staramy się być bliżej naszych klientów. Na blogu będę dzieliła się z Wami naprawdę przeróżnymi tematami, więc - bądźcie czujni. Macie pytania? Piszcie w komentarzach! :)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.