Stena Germanica

Na promie | Brak komentarzy

Dane promu

Dostarczony w kwietniu 1967 roku ze stoczni AS Langesunds Mek. Verksted w Langesund.

Długość: 110,8 m

Szerokość: 18,0 m

Tonaż brutto: 5072 t brutto

Ilość pasażerów: 1301 os.

Ilość miejsc w kabinach: 384 szt. + 150 foteli

Ilość ciężarówek: 15 szt.

Ilość samochodów osobowych: 200 szt.

Historia

STENA GERMANICA wyróżniała się świetnym i odważnym designem. Rury wydechowe skierowano ku górze na tylnym maszcie, który stał się w ten sposób kominem. Pochylona nadbudówka oraz maszty nadawały buntowniczości i nowoczesności, a także pozwalały wyobrazić sobie niewiarygodną prędkość, jaką mógł rozwinąć prom. Pokładówka była długa i wysoka, a prom sprawiał wrażenie statku wycieczkowego. Szef techniczny armatora Helge Olofsson, wykonał kawał dobrej roboty projektując tę nowoczesną jednostkę.

Po bokach górnego pokładu samochodowego znajdowały się kajuty. Nośność promu nie była zbyt duża, nie było więc możliwości ładowania wielu pojazdów ciężarowych.

Nie tylko zewnętrzny wygląd promu robił wrażenie, gdyż wyposażenie STENA GERMANICA było jeszcze bardziej imponujące. Nie mogło być lepiej, biorąc pod uwagę fakt, iż za prace odpowiadał renomowany architekt wnętrz Robert Tillberg! Na konstrukcję promu składały się ekskluzywne drewniane grodzie, dodatkowo znajdujące się na promie meble zaprojektowano w elegancki sposób. Skala użytych kolorów była dość mocna i dawała poczucie nowoczesności oraz tradycyjnego morskiego designu.

STENA GERMANICA została przebudowana w 1968 roku, w wyniku czego na jednym z tylnych pokładów dobudowano halę sypialną. W ten oto sposób ilość miejsc do spania została zwiększona do 609.

Prom obsługiwał linię do Kilonii do 1973 roku, kiedy to został zastąpiony promem o większym tonażu. Przez pewien czas kursował jeszcze na linii Sztokholm-Mariehamn i stał się nawet istotnym elementem panoramy stolicy, gdyż cumował przy wewnętrznej części Stadsgården, niedaleko Slussen.

Następnie STENA GERMANICA funkcjonowała przez pewien okres jako prom zastępczy na liniach Stena Line w Göteborgu. Została również wyczarterowana do kursowania po Morzu Śródziemnym i Irlandzkim. Przez pewien czas używano jej nawet jako jednostki transportowej kursującej do platform wiertniczych na Morzu Północnym.

W 1979 roku STENA GERMANICA została sprzedana armatorowi Corsica Ferries, a jej nazwę zmieniono na A. Regina. Trzy lata później zderzyła się z dnem nieopodal wyspy Mona na Karaibach. Miało to miejsce w czasie, gdy jednostka była wyczarterowana armatorowi Dominican Ferries. Promu nie dało się już niestety uratować i zezłomowano go na miejscu.


Zostaw odpowiedź

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.