STENA GOTHICA – weteranka Stena Line

Na promie | Brak komentarzy

W miesiącach zimowych kilka naszych statków wpływa do suchych doku w celu corocznej inspekcji i renowacji. Jednym z nich jest Stena Danica. Podczas gdy Danica jest rozpieszczana w stoczni, Stena Gothica, wraz ze Stena Jutlandica i M / V Gute, podtrzymują ruch na jej trasie,  Frederikshavn-Gothenburg. Kimże jest Dama Stena Gothica? Nasi eksperci od historii, Rickard Sahlsten i Anders Bergenk, dzielą się z nami przepastną przeszłością Steny Gothiki.

Stena Gothica została zbudowana w  1982 roku w stoczni we Włoszech. Grecki właściciel nadał jej imię Lucky Rider i miała służyć jako jeden z wczesnych promów ropax. Promy towarowe w tym czasie często tylko pomieściły 36 pasażerów, ale Lucky Rider miał pojemność  1350 metrów (około 80 ciężarówek) i 80 pasażerów. Ta duża pojemność sprawiła, że ​​ten prom i jej siostrzany statek były bardzo poszukiwane na rynku czarterowym.

W swoim pierwszym roku Lucky Rider został zarejestrowany w Szwecji. Rederi AB Nordö wprowadziła ją w ruch na nowej trasie Malmö-Travemünde, wraz z Svealandem z Malmö, statkiem, który w końcu będzie miał długą i udaną karierę w Stena Line jako Stena Seatrader. Z czasem biznes greckiego właściciela zawalił się, a Lucky Rider został kupiony przez Stenę.

Po bardzo potrzebnej reorganizacji została nazwana Stena Driver i zaczęła działać na trasie Göteborg – Travemünde. Jednak w następnym roku została sprzedana brytyjskiemu Sealink i została nazwana Seafreight Highway między Dover i Dunkierką a Dover i Brugią. Po kilku latach została sprzedana bułgarskiemu przedsiębiorstwu żeglugowemu, gdzie utrzymywała anonimowość na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym. Następnie w 1990 roku została kupiona przez Szwedów i została nazwana Nordic Hunter.

NORDIC HUNTER w 1990 roku

W 1991 r. Duński DSB przejął i odremontował Ask, jak nazywano statek, i wykorzystał ją jako prom pasażerski. Miała teraz salony pasażerskie dla 548 pasażerów i duże boczne drzwi na dziobie. Poprzednio wszystkie operacje załadunku i rozładunku odbywały się za pośrednictwem rufy. Następnie kontynuowała w duńskim ruchu krajowym między Aarhus i Kalundborg. W 1993 r. Ask otrzymał bardzo potrzebny lifting w postaci nowych maszyn.

W 1999 r. Ask rozpoczął działanie na Bałtyku. Prom płynął z duńskich, niemieckich i szwedzkich portów do miast Lipawa i Ventspils. Dwa lata później statek został przedłużony o około 20 metrów. W 2002 roku Ask wrócił do Nordö na trasie Malmö-Travemünde. W następnym roku Stena Line wykorzystała ją dla spółki zależnej Scandlines na trasie Trelleborg – Travemünde. Potem pływała przez wiele lat w ruchu ze Szwecji i Niemiec do portów bałtyckich.

W 2015 roku, gdy weteranka Stena Scanrail na trasie Göteborg – Frederikshavn miała dożyć szczęśliwego żywota po 25 797 podróżach w ruchu Stena Line, firma szukała odpowiedniego zamiennika. Wybrali Ask, weterana Steny, który otrzymał szwedzką flagę i nową nazwę Stena Gothica. Została przedstawiona jako prom towarowy na trasie Göteborg – Frederikshavn. Ten elastyczny statek został od tego czasu wykorzystany na innych trasach Stena Line, ale za jej “dom” uważa się za Göteborg.


Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.