Nowe trendy w szwedzkiej modzie

Skandynawia | Brak komentarzy

Co robicie ze swoimi starymi lub już niepasującymi ubraniami? Oddajecie znajomym, czy po prostu wyrzucacie do śmietnika? A może trzymacie w szafie na tak zwane lepsze czasy? 😉 W Szwecji postanowili podejść do tego tematu na poważnie.

Jak w każdym biznesie, moda nie może ignorować zagrożeń związanych ze zmianami klimatycznymi i ekologią. Dlatego szwedzki przemysł mody zainwestował w badania, które pozwolą odkryć zrównoważony sposób na rozwój w tej dziedzinie.

Głównym celem jest produkcja materiałów, które nie będą po zużyciu zbędne i nie wylądują w śmietniku, tylko zostaną wykorzystane w jakiś inny sensowny sposób. Wszystko po to, żeby ograniczyć odpady do minimum. Tradycyjnie moda opiera się na ciągłych zmianach i nowych wzorach. Ale firmy odzieżowe nie mogą pozostać obojętne na środowisko, dlatego muszą przedłużyć żywotność swoich produktów, nawet jeśli to będzie oznaczało dla nich mniejsze zyski. Wiele firm podjęło ze sobą współpracę, aby znaleźć jakieś rozwiązanie i podzielić się swoją wiedzą w celu przyśpieszenia postępu.

Ambitny program badawczy nazywa się Mistra Future Fashion i ma doprowadzić do wprowadzenia zmian systemowych w kierunku zrównoważonej mody. Koncentruje się na czterech obszarach: projektowaniu, użytkownikach, łańcuchu dostaw i recyklingu. W celu osiągnięcia oczekiwanych wyników, podjęto współpracę z wieloma kluczowymi markami w branży odzieżowej, między innymi z H&M, Lindexem, Eton i Nudie Jeans.
Filippa K przoduje wśród szwedzkich marek, jeśli chodzi o zrównoważoną produkcję. Firma pod szyldem Filippa K Lease wpadła na pomysł, żeby ubrania z poprzednich sezonów po prostu wypożyczać,  jak na przykład książki w bibliotece! I tym sposobem powstał nowy model biznesowy i bardziej zrównoważony sposobów konsumpcji. A kiedy ciuchy już nie będą się nadawały do “leasingu”, zostaną sprzedane jako towar z drugiej ręki.

Innym przykładem jest Nudie Jeans. Firma zobowiązała się do przestrzegania ścisłego kodeksu postępowania, co oznacza, że działają tylko ze starannie wyselekcjonowaną grupą dostawców. Poza tym naprawią Twoje stare dżinsy Nudie, żebyś nie musiał kupować nowych. Co stawia wyzwanie idei, że moda powinna zawsze być definiowana w stosunku do tego, co nowe i stylowe.

A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Branża modowa idzie w dobrym kierunku, czy firmy same kopią pod sobą dołki?

Informacje pochodzą ze strony sweden.se.

Zdj. główne: Amanda Westerbom/imagebank.sweden.se

Magdalena Śliżewska

"Może faktycznie to nie my wybieramy nasze podróże, tylko one nas?"- napisała dziennikarka i podróżniczka Martyna Wojciechowska. Coś w tym jest. W końcu dziwnym splotem okoliczności to Skandynawia wybrała mnie... Od kilkunastu lat pracuję w szwedzkiej firmie Stena Line i dzięki temu mam możliwość poznawać tamte strony. A biorąc pod uwagę, że jako absolwentka dziennikarstwa jestem bardzo ciekawska, chłonę tę wiedzę zawsze z wielką chęcią. I z równie dużą przyjemnością podzielę się nią z Wami ;)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.