
Przepisy drogowe w Szwecji dla motocyklistów
Skandynawia | 20 komentarzy
Jak już z pewnością wiecie (bo przecież śledzicie nas na Facebooku i Twitterze;)) już niedługo ruszamy z Motocyklowym Potopem i wysyłamy mnóstwo fanatyków dwóch kółek (tych szybszych) do Szwecji na niezapomnianą przygodę. Dlatego też wraz z naszymi przewodnikami – prawdziwą skarbnicą wiedzy – stworzyliśmy krótkie podsumowanie najważniejszych przepisów drogowych, które dotyczą jednośladów. Zasadniczo, nie różnią się one zbytnio od polskich przepisów, zresztą, zobaczcie sami:
- Motocykle muszą być zarejestrowane w kraju pochodzenia, tablica rejestracyjna musi być zamontowana z tyłu pojazdu.
- Pojazd musi mieć ważne ubezpieczenie OC oraz ważne badania techniczne.
- Kierowca musi mieć prawo jazdy kategorii A.
- Kierowca musi mieć na głowie kask motocyklowy w czasie jazdy; pasażerowie poniżej siódmego roku życia mogą używać innego zabezpieczenia głowy, jak np. toczka jeździeckiego, kasku narciarskiego lub rowerowego; na motocyklu można przewozić tylko jednego pasażera, który musi siedzieć na przeznaczonym do tego miejscu (nie można, przykładowo, wozić małych dzieci z przodu).
- Minimalna głębokość rowka bieżnika opon motocyklowych to 1 milimetr. Motocykle nie muszą być wyposażone w opony zimowe.
- Do motocykla dwukołowego można doczepić przyczepę o maksymalnej szerokości 125 cm; waga przyczepy nie może przekraczać połowy masy własnej motocykla pomniejszonej o wagę paliwa oraz wyposażenia motocykla.
- Nie wolno jeździć motocyklami w terenie.
- Poza tym motocykle muszą przestrzegać standardowych przepisów ruchu drogowego, które obowiązują wszystkich uczestników ruchu.
Więcej informacji oraz ogólne szczegółowe przepisy zebrane są na stronie szwedzkiego Urzędu ds. Ruchu Drogowego, tutaj.
Czy macie jakieś jeszcze pytania do nas? Piszcie, w komentarzach i w social media.
To bardzo ważne, aby znać przepisy obowiązujące w danym kraju i się do nich stosować. W niektórych państwach kary za przewinienia są bardzo surowe, a wysokość mandatu może sięgać nawet do kilku tysięcy złotych.
A jak wygląda sytuacja w Szwecji kategoria B i trójkołowiec w typie Piaggio mp3 czy Peugot Metropolis?
Nigdzie nie mogę znaleść info na ten temat.
Chce kupić motocykl w Szwecji na polski PESEL. Jest to możliwe?
Witam czy w Szwecji i Danii można używać kamer GoPro?
A wyposażenie motoru? Apteczka itd. Specjalne wymogi ci do oświetlenia
W Szwecji nie ma specyficznych wymogów co do motocykli – przynajmniej na stronie szwedzkiego Urzędu ds. Transportu nie ma innych wymagań, poza tymi ogólnoeuropejskimi, czyli że motocyklista musi mieć uprawnienia do kierowania pojazdem (polski wyjątek, czyli motocykl o pojemności do 125 cm sześć. na kategorię B, nie obowiązuje w Szwecji) oraz jeździć w kasku i stosować się do przepisów ruchu drogowego, a sam pojazd musi mieć tablicę rejestracyjną, ważne badania techniczne, ubezpieczenie OC i nie wolno nim przewozić więcej, niż jednego pasażera Nie ma specjalnych wymogów co do oświetlenia ani posiadania apteczki.
A kiedy wyruszacue na po to i gdzie można się zapisać
Co to znaczy, że nie można jeździć w terenie?
Oznacza to, że należy jedynie trzymać się wyznaczonych ścieżek komunikacyjnych.
Mam Pytanie czy w stockholmie można jeździć motocyklem po busa filach….bo słyszałem że weszły jakieś nowe przepisy
Motocykle mogą jeździć po niektórych buspasach w Sztokholmie (ale nie po wszystkich). Dokładnie są to 22 buspasy, których dokładny wykaz znajduje się tutaj: https://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/Ovrigt/Har-far-du-kora-MC-i-bussfil/ (pliki z buspasami do pobrania w formacie pdf)
Dziękuję ????
A jak to wygląda z kat. AM ?
W Polsce mając prawo jazdy kat. B po 3 latach od jego uzyska można jeździć motylami do 125 cm . Jak to wygląda w Szwecji
AM nie jest honorowane poza terenem Polski.
Tak, jak pisałam wyżej. W Szwecji wymagane jest prawo jazdy kat. A (A1 i A2 dla motocykli o mniejszej pojemności silnika).
Witam Czy na terenie Szwecji można poruszać się motocyklami o pojemności do 125cm3 na prawo jazdy kat.B ,czyli czy obowiązuje ten sam przepis co w PL Pozdrawiam.
Niestety, takie ułatwienie to tylko specyfika polskiego prawa. W Szwecji do kierowania motocyklem wymagane jest prawo jazdy kategorii A (lub też A1 czy A2 na motocykle o mniejszej mocy i pojemności silnika).
Chyba tylko w Szwecji jest to niedozwolone. W całej Europie na motocyklu o pojemności do 125 cm można jeździć na prawku kat.A. Ostatnio mówi się o podniesieniu tego limitu do 150 cm. 125 są zbyt wolne na drogach szybkiego ruchu.
Tylko i wyłącznie na terytorium konkretnego kraju. Niemiec w Niemczech. Hiszpan w Hiszpanki a Polak w Polsce może poruszać się motocyklami do 125 cm na prawo jazdy kat B. Poza granicami trzeba mieć uprawnienia na konkretny pojazd.
Chyba chciałeś napisać B mistrzu xD